Nieuwsbrief  4e kwartaal  2019.

Ik hoop dat u een fijne zomer hebt gehad en er nu weer met veel energie tegenaan wil.
Om te beginnen wil ik de workshop van 6 oktober van 10.30 – 16 uur door Eric van der Wal  nog even onder de aandacht brengen. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Ook zijn er nog mensen die zich wel hebben opgegeven maar nog betaald, maar dit is nog mogelijk tot 22 sept.

WORKSHOP TAROT LABYRINT
Biografisch werken met de Grote Arcana

In de laatste decennia waarin het belang en de invloed van de christelijke religie beduidend is afgenomen, neemt de behoefte bij het individu toe om zijn zingeving binnen andere kaders te plaatsen. Biografisch werk, in diverse vormen, vervult hierin een rol. In biografische werken staat het meeste eigene van de mens centraal; zijn eigen levensverhaal
Naast het eigen levensverhaal heeft het individu behoefte om zichzelf te kunnen plaatsen in een groter geheel. Mythen en sprookjes kunnen hierbij als referentiekader dienen.
De Grote Arcana binnen de tarot kan gezien worden als een picturale verbeelding van de universele levensweg van de mens.
Kortom; mythen en sprookjes vertellen op hun manier, soms gedeeltes, van het grote levensavontuur. Via de kaarten van de Grote Arcana kan een levensfase beschreven worden. Ter illustratie kunnen mythen en sprookjes ingevlochten worden, waardoor het verband tussen het eigen leven en dat van de grote verhalen toeneemt.

Labyrinten
Het labyrint kan gezien worden als een mandala voor de levensweg van de mens.
Door de kaarten van de Grote Arcana een plek te geven in het labyrint wordt het effect van het bewandelen van je levensweg versterkt.

Tarotlabyrint
In de uitgewerkte vorm is het labyrint ( zie afbeelding) een poster van 1 x 1 meter, waarop de kaarten van de Grote Arcana in de vorm van kleine etiketten geplakt worden. Zo ontstaat een structuur die je als een mega-legging kunt gebruiken. De kaarten die tijdens het werken met de cliënt getrokken worden, kunnen vervolgens ook in de vorm van etiketten  ‘ingeplakt’ worden. Zo ontstaat al werkende een zeer persoonlijke en kleurrijke mandala van je eigen levensweg, verbeeld in tarotkaarten.

In de workshop gaan we samen delen van de levensweg bewandelen aan de hand van kaarten uit de Grote Arcana.
Eric van der Wal heeft zijn opleidingen tot tarotist en labyrintwerker doorlopen bij het Jungiaans Instituut in Nijmegen. Hij is levensloop- loopbaanadviseur en studeert religiewetenschappen in Nijmegen aan de Radboud universiteit.
Ook hier geldt natuurlijk kom op tijd, zodat we niet gestoord worden tijdens de workshop.

t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo.
Betaling moet voor 22 september 2019 binnen zijn.
Zelf in de gaten houden u krijgt hier geen rekening over toegestuurd.
Uw deelname is dan definitief er wordt na die datum (22-9-2019) geen restitutie gegeven bij het NIET deelnemen.

Bent u aanwezig op de workshop dan krijgt u in de week na de workshop het geld terug gestort op uw rekening, aspirant leden krijgen € 15,= terug gestort, omdat zij per workshop een bijdrage dienen te betalen van € 20,=.
Niet leden kunnen ook aan deze dag deelnemen dan zijn de kosten 55euro.
Deze dag is incl koffie en thee wel zelf een lunch meenemen.
Het is een volle dag en we moeten dan ook echt om 10.30 uur starten dus zorg dat je op tijd bent. Het is niet prettig als er iedere keer iemand binnenloopt.

Centrum Een en Al, Mozartlaan 25, 1217CM Hilversum.
LET OP op zondag wordt de achteringang gebruikt dan is het adres Catharina van Renneslaan 8-20  en dan het terrein over naar de voorkant ( Mozartlaan 25).

Er is ook alweer een volgende workshop gepland, deze is op 16 februari 2020  11- 16 uur aansluitend aan de Algemene Leden Vergadering.

Deze workshop is voor al onze leden en aspirant leden gratis.

George Mensink verzorgt dan de workshop .

George  is al jaren bezig om te kijken, wat hij allemaal kan berekenen met Tarot. Aan de hand van geboorte data en de data van de dagen en jaren die komen en verstrijken. Gebruikte hij het zelf om te kijken of hij  hiermee meer inzicht kon krijgen in relaties, of hij de dynamiek tussen partners kon voorspellen aan de hand van het berekenen van persoonlijkheids en trillingskaarten. Dit vertelde hij aan een collega en die vroeg hem  vervolgens of hij de persoonlijkheids en trillingskaarten van zijn Tinderdates kon berekenen. De evaluaties hiervan werd een boeiend onderdeel van onze gemeenschappelijke diensten.
Wat kun je allemaal berekenen? Misschien is het beter om te vragen wat niet. Je kan met berekenen inzicht krijgen in de persoonlijkheid van iemand, wat zijn uitdaging in het leven is. Tevens kun je kijken wat die persoon nu leert en in welke fase van zijn leven hij of zij zich bevindt. Je kan het gebruiken om te kijken naar relaties. Naar waar je bent en waar je naartoe gaat. De mogelijkheden zijn legio.

In deze workshop deelt hij zijn ervaringen, zijn bronnen en zijn ideeën en methodes. Natuurlijk kan je er veel meer mee doen, maar daar is deze workshop ook op gericht. Hij  hoopt de deelnemers te inspireren om zelf eigen en nieuwe methodes te ontwikkelen...nogmaals de mogelijkheden zijn legio...

Dan onze voorjaarsworkshop deze wordt op zondag 5 april van 10.30 uur tot 16 uur gegeven door Guido Gillabel.
Guido Gillabel. Is geen onbekende voor wie de tarotsymboliek en geschiedenis bestudeert.
Hij bezit een grote collectie tarotkaarten en stelt ze tentoon in het Tarot Museum België.

Deze workshop  gaat over “Tarot in het Licht van Bewustzijn en Bewust Zijn”

Deel 1 exoterie : de feiten Een stuk geschiedenis (geschied én is) om te laten zien en voelen waaruit de tarotkaarten zijn ontstaan en hoe die evolueerden tot op heden; de al dan niet vermeende relaties met oa Kabbalah, astrologie, Egypte en Gnosis. De meest voorkomende misvattingen of wishful thinking-ideeën krijgen hier de nodige aandacht.

Deel 2 esoterie : een inwijdingsweg naar bewustzijn en bewust zijn Vanuit waarneming (wat is waarneming ?) en het beginsel van het Verschilsdenken (non-dualiteit, drie-éénheidsdenken) kunnen we een bewuste wandeling maken doorheen de Grote Arcana. Mannelijk en vrouwelijk als evenwaardige en gelijktijdige polen van de drie-eenheid, loslaten van identificaties, … dit aan de hand van de Grote Geheimen van de 22 Major Arcana. Uiteraard kunnen we niet alle 22 kaarten op één dag behandelen maar de bedoeling is een aanzet te geven om dat achteraf zelf te doen.

t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo.
Betaling moet voor 22 maart 2020 binnen zijn.
Zelf in de gaten houden u krijgt hier geen rekening over toegestuurd.
Uw deelname is dan definitief er wordt na die datum (22-3-2020) geen restitutie gegeven bij het NIET deelnemen.

Niet leden kunnen ook aan deze dag deelnemen dan zijn de kosten 55 euro.

Centrum Een en Al, Mozartlaan 25, 1217CM Hilversum.

Dan nog even wat nieuwtjes over tarot decks:

De Crow Tarot heeft The Carta Awards Best Tarot of 2019 gewonnen!
crow_tarot_box
Deze prijs wordt uitgereikt door de International Tarot Foundation.
Dit tarotspel kenmerkt zich door de originele benadering van de tarotsymboliek, voor mensen die thuis zijn in de Rider Waite systeem is dit deck goed om mee te werken, de kraai speelt telkens een (hoofd)rol.

9781572819610

Prijs 26,95 euro
O.a. te koop via Koppenhol.

Ann Francx een belgische kunstenares heeft 24 schilderijen gemaakt afm.105 x 155 cm met afbeeldingen van de grote arcana.

Dit eigentijdse deck  wordt ook uitgegeven als tarot deck in de afmetingen 10,5 x 15,5 cm  het deck heet  "IN EN UIT DE BOX".  Heeft 22 grote kaarten + 4 aanvullende kaarten (uitleg in het Nederlands) waarvan de achterkant anders is dan de 22 grote arcana kaarten. We zien de mens hier als een (continue) reiziger die komt en gaat!
Te bestellen via ann.francx@telenet.be

Als je maar niet genoeg kunt krijgen van de tarot, kan je er ook onder gaan slapen.
Sun Tarot Duvet Cover Set

Nog even een tip  wil je graag op een beurs staan maar je weet niet of er een beurs in jouw omgeving wordt gehouden kijk dan eens op mijn website : http://www.AllesHelder.nl/agenda.html

Nou het is weer een uitgebreide nieuwsbrief geworden.
Weet je zelf leuke dingen over tarot, geef het eens door via info@tarotberoepsvereniging.nl
Carla Jadôt

Nieuwsbrief  3e kwartaal  2019.

Ondanks dat we nu zitten te puffen onder de zomer warmte, gaan mijn gedachte alweer uit naar de eerst volgende workshop deze wordt gehouden
op 6 oktober van 10.30 – 16 uur wordt door Eric van der Wal .

WORKSHOP TAROT LABYRINT
Biografisch werken met de Grote Arcana

Labyrinten
Het labyrint kan gezien worden als een mandala voor de levensweg van de mens.

Tarotlabyrint

t.n.v. Tarot Beroepsvereniging Nederland te Hengelo.
Betaling moet voor 22 september 2019 binnen zijn.
Zelf in de gaten houden u krijgt hier geen rekening over toegestuurd.

Niet leden kunnen ook aan deze dag deelnemen dan zijn de kosten 55euro.

Centrum Een en Al, Mozartlaan 25, 1217CM Hilversum.

Dit keer een mooie bijdrage van Eleonore Oldenburger voor deze nieuwsbrief. Waarvoor onze dank.
De gehangene is het thema van dit jaar, dus heel toepasselijk om ons hier even in te verdiepen.

Wil je zelf iets delen met de leden, of  iets wat je meegemaakt hebt ivm de tarot, of weet je een leuke tentoonstelling o.i.d., of iets over een mooi deck, of wil je iets anders kwijt,
stuur het in naar info@tarotberoepsvereniging.nl     en het wordt in de nieuwsbrief opgenomen.

De Gehangene aan de Wereldboom

Zij gaven mij brood,
Noch boden mij drank,
ten slotte spiedde ik omlaag,
nam de runen op:
nam de runen op,
nam ze roepende op:
ik viel vervolgens er af.
Edda vers 129

Een es weet ik staan,
Yggdrasil is zijn naam,
hoog en met helder,
heilvocht begoten,
vandaar komt de dauw,
in de dalen vallen;
aan de bron van Urd
staat hij eeuwig groen.

Edda vers 12

‘Zo staat de wereldboom in het heelal: zijn wortels omklemmend de onderwereld, zijn stam opgericht in de wereld der op aarde levenden, zijn machtige kruin dragend het hemelgewelf! Zijn wortels drinken uit de levensbron, in zijn takken schitteren der sterren lichtende bollen. Hij omvat het al - al het bestaande, al het ontstaande, al het vergaande - want -zoals de eekhoorn Ratatoskr langs de stam op en neer springt tussen kroon en wortel, zo bewegen zich in de wereldboom de twee grote kosmische stromen: opwaarts en neerwaarts. De opwaartse stroom zendt de levenssappen uit de oerbron van alle leven omhoog om het hogere leven van de geest te dienen; de neerwaartse stroom door de honingdauw, het heilvocht, van de bladeren afdruipend en de dalen vervullend - de uit de hemel neerdalende zegen……

Ik weet dat ik hing,
aan de windige boom,
negen nachten lang,
gewond door de speer,
aan Odin gewijd,
zelf aan mij zelf,
Aan de wereldboom
waarvan niemend weet ,
uit welke wortels hij groeit.
Edda vers 128

Beide: levensboom en kennisboom, zijn vormen van Yggdrasil - beide vormen, en ook die, waarin beide stromen-verenigd zijn, vinden wij over de gehele aarde vertegenwoordigd: het ene, heilige boomzinnebeeld. Als verbinding tussen hemel en aarde stemt de wereldboom overeen met de hemelladder, waarlangs de engelen dalen en stijgen: de krachten der twee stromingen’……

Tekst: Mellie Uyldert
Uit: ‘De Taal der kruiden’
Uitgeverij: Synthese, ISBN 90 6271 9538

Mellie Uyldert (1908-2009)
De voorgaande nogal gedateerde tekst is van Mellie Uyldert. Zij schreef een groot aantal boeken over o.a. astrologie, geneeskruiden, edelstenen, mineralen en de verborgen wijsheden van sprookjes en oude rijmen. Mellie’s verrassende analyses behandelden alle belangrijke sprookjes.
Op een bijzonder tot de verbeelding sprekende wijze onthulde zij de lezer verborgen thema’s als de strijd tussen de kracht van de onschuld en de macht van de meerderheid. Zo hield zij ook haar toverlamp bij heldensagen en mythen uit Germaanse traditie en de liederen uit de Edda die verhalen van heilige wijsheid uit een ver verleden, waarbij de straling van haar lamp ons laat doordringen in het wezen daarvan.
‘Kijk dat is waar het om gaat’!

Yggdrasil
In de Edda, uit de Scandinavische mythologie, vinden we een prachtig beeld van de wereldboom, de Yggdrasil met de drie wortels. De één strekt zich uit naar de hoogste fontein ‘Urdur’ waar Asen vergaderen en de nornen de duur van het menselijk leven vaststellen, terwijl zij de boom

met water uit de bron besproeien om hem tot in eeuwigheid te laten groeien en bloeien.
De tweede strekt zich uit over het land van de ijsreuzen, onder zijn vertakkingen ontspringt de fontein van Mimir, de eerste mens en koning van de doden. Deze fontein is de bron van alle wijsheid en Odin zelf heeft één van zijn ogen als onderpand moeten geven om zich er aan te mogen laven.
Wat de derde wortel betreft, deze daalt af tot in ‘Nivlheim’ of Nevelheim, de hel van de Scandinaviërs waar een draak er voortdurend aan knaagt.

Op de hoogste tak zit een adelaar, op de lagere takken allerlei andere dieren. Tenslotte bracht Odin voor dat hij het Runenschrift uitvond, negen nachten in zijn schaduw door.
Andere gedeelten uit de Edda vertellen ons over de strijd die gevoerd wordt om de vloeistof uit de hoogste fontein te bezitten. Deze is tegelijkertijd de godendrank en bron van de dichtkunst, de hydromel of honingwater. Dit werd door Odin weggehaald, die stiekem in de gedaante van een slang in het hol van de reus, die het moest bewaken, binnen gekropen was.

Wie is Odin
Op de eerste pagina zien we twee kaarten uit het tarotspel van de Duitse kunstenaar Haindl afgebeeld waarvan één de titel Odin draagt. Deze heerser van de godenstaat is Odin, die vooral in kringen van adel, krijgers en dichters grote verering geniet. Hij bepaalt de afloop van de strijd, hij geeft de een de overwinning en bereidt de ander de dood. Helden die lange tijd onder zijn bescherming gestaan hebben, moeten uiteindelijk toch ervaren, dat ook voor hun geluk een einde bepaald is: dat is de oorzaak van het verwijt, dat de god onbetrouwbaar is. Maar voor de held wacht na zijn dood de eeuwige vreugde van het hiernamaals in Walhalla. Odin is echter ook de god van de dichters, omdat hij in het bezit is van de hoogste en diepste wijsheid en net als Prometheus, goddelijke gaven veroverd en aan de mensen gegeven heeft. Hoe hij de drank van de dichters, de honingdrank of ‘mede’, verwierf, waardoor je de gave van de poëzie verkrijgt, hoe hij door een offerhandeling de kennis van de runen veroverde, dat wordt verteld in gedicht nr 129. Hij kent in het bijzonder magische spreuken en toverliederen, maar ook de diepste geheimen van het kosmisch bestaan.

De Wolwa
Een zieneres, de Wolwa ontvouwt een allesomvattend beeld van het leven van de wereld, van schepping tot uiteindelijke ondergang. We worden daarbij herinnerd aan de christelijke voorstellingen van de Apocalyps en het laatste oordeel uit het Nieuwe Testament in de Openbaringen van Johannes. Tenslotte is er het verhaal van de strijd van de goden tegen kosmische monsters, de nederlaag van de goden, maar ook het uitzicht op de nieuwe wereldorde.
Soms zijn de overeenkomsten met de verhalen uit de Bijbel zo groot dat je bijna niet meer van toevalligheden kunt spreken. Het mythische verhaal van Ragnarok, de wereldondergang, gaat heel basaal over vrees en hoop en over het lot van de wereld.
De dichter van de Edda verzen vraagt zich daarbij af: gaan we de ondergang tegemoet en hoe zal de toekomst zijn? Het antwoord vinden we in de tegenstelling Odin – Balder, Odin’s zoon. Want de oude wereld die vergaat is de wereld van Odin en de nieuwe wereld die eens komen zal is die van Balder.
Balder is een onschuldig gestorven god die geen deel had aan het kwaad dat de wereld van goden en mensen aangetast had en die daarom in de toekomst zou kunnen heersen in een rijk van vrede en geluk.

Balder’s dood
Balder is de tragische figuur onder de goden, die aan laaghartig verraad ten offer valt. Hij wordt door toedoen van de boze Loki gedood door een misplaatst schot van Balder’s blinde broer Hod. Het wapen was maar een onaanzienlijke mispeltak, helaas, toen het afgeschoten werd veranderde het in een speer die de jonge schuldeloze god doorboorde. Balder’s dood is een onherstelbaar verlies, het eerste teken van het naderende einde van de hele godenwereld. Wat de drijfveren van Loki ook waren, we komen ze niet te weten. Hij is het onbetrouwbare element in het gezelschap van de goden, altijd geneigd tot boze streken, soms uit onschuldige plagerij maar vaak ook uit boosaardige opzet. Een wezen, dat niet helemaal tot de wereld van de goden behoorde, maar tussen goden en demonen in stond. In dit geval werd hij onweerstaanbaar naar de wereld van de demonen getrokken en aan het eind van deze ontwikkeling wordt hij voor de dood van Balder verantwoordelijk gesteld. Hij trekt zelfs in de Ragnarok, of de Wereldondergang, aan het hoofd van een hele demonenschaar op, en heet daar de ‘Vader van alle kwaadaardige wezens’ die de kosmos bedreigen. Er bestond dus voor de Christelijke duivel hier al een Germaans prototype.

De halfgod Loki is verantwoordelijk voor Balder’s dood. Hij wordt gebonden met een gifslang boven zijn hoofd; zijn vrouw Sigyn vangt het gif op in een schaal.

Drie meisjes komen,
veel kennis bezittend,
uit de woning,
onder de boom;
Urd heet de ene,
de andere Wernandi,
-zij sneden de runen-
Skuld heet de derde;
Zij voorspelde de toekomst,
bestemden het leven
voor de stervelingen,
hun lot in de strijd.

Edda, vers 13
De drie Nornen
In de Edda worden in vers 13 de Nornen als volgt beschreven. De drie zusters, de Nornen, zijn schikgodinnen die over leven en dood van de mensen beschikken en hun lot bepalen. Hun namen worden verklaard als: -Verleden, Heden en Toekomst.
De oudste en voornaamste was Urd (oorsprong, noodlot), die het verleden beschouwde. De tweede, Wernandi (de essentie of het wezen) was jong en ging over het handelen in het heden. De derde, Skuld (schuld, Behoefte) was degene die de toekomst kon onthullen. Skuld droeg een sluier en een ongeopende boekrol waarin de toekomst versluierd aanwezig was, wat een mooie overeenkomst met de Hoge Priesteres uit het Rider-Waite-spel oplevert.
Urd en Wernandi sneden de runen. Zij woonden in een grot aan de voet van de Yggdrasil. Door het runenritsen kun je achter hun bedoelingen komen.
De runen zijn de schrifttekens van de Germanen, waarvan de herkomst niet zeker is. Ze moeten al voor onze jaartelling ingebruik zijn geweest m.n. in rituele handelingen. Het woord rune betekent ‘geheim’ en ze werden beschouwd als direct van de goden afstammend.
Het runenritsen is een magische handeling waarbij runen in lotstaafjes worden gekerfd die priesters gebruikten voor hun orakel bij het voorspellen van de toekomst. De vorm van de runen wijst erop dat zij werden ‘geritst’ in steen en hout. Op de kaarten van de Grote Arcana in de Haindl-tarot staan in de rechter bovenhoek de runetekens afgebeeld.
De afgebeelde rune op de kaart de Gehangene is T, Tyr of Teiwaz. Tyr, de god van de gerechtigheid was de vader in de hierarchie van de hemelgoden. Vandaar dat deze rune ook in verband wordt gebracht met licht en hemelse glans. In het heilige Oghomschrift is het een soort geluksrune, waarbij het gaat om bekaamheden die onontbeerlijk zijn om de reis naar de ‘wereld beneden’ ongeschonden te volbrengen. Een reis die kennelijk al eerder aangevangen was. Want op de vierde kaart de ‘Heerser’ zien we een jonge sterke manelijke figuur voor de Yggdrasil staan. De bijbehorende rune Ansur betekent mond of liever gezegd: spraak. Deze rune wordt soms geschreven als een diamant, met vier gelijke zijden, te zien boven het hoofd van de Heerser. Dan heet hij Othal en dit heeft te maken met grondbezit maar ook met ‘de regels der wet’. De jonge bestuurder beheerst zowel zijn uitgesproken woorden als de wettelijke bepalingen.
De letter Ansur symboliseert de Aesir of Asen en de wereld van de jonge goden in de Scandinavische mythologie. Haindl heeft de mannelijke god voor de Yggdrasil geplaatst die de verbinding tussen hemel en aarde vormt en als een wereldas de schepping draagt. De jonge godheid is zich bewust van de dreiging die in alle leven zit; dat de vaste ordening van de dingen wordt aangetast of verloren zal gaan. Zijn taak is ‘Midgard’, de aarde, die in het midden van de kosmos ligt en door de mens bewoond wordt te beschermen en er rechtvaardig over te heersen.
In de positie van de Gehangene wordt het offer dat deze waarachtige besturing met zich meebrengt in alle stilte en overgave volbracht.
Wie de verzen van de Edda uit de Scandinavische mythologie goed leest, niet alles achter elkaar, maar af en toe openslaat, om steeds een paar strofen te lezen zal zeker gegrepen worden door de symbolische betekenis en overeenkomsten met de mensheid die net als wij in een overgangstijd leeft. Hij hangt als de Gehangene met zijn hele hart aan het oude vertrouwde waarin hij is opgegroeid. Maar het verlangen dat gewekt is drijft hem het nieuwe tegemoet. Dan maakt hij zich los van de Yggdrasil, ontwikkelt het runenritsen en zijn lotsbestemming.

Bronnen: The Haindl Tarot, van Rachel Pollack. First Edition , A New Castle Book ISDN 8-87877-15-7
Edda, van Dr. Jan de Vries. Uitg. Ankh-Hermes ISBN 90-202-4847-2
Magie van de Runen, van Gebu Urdiz. Uitg.W.N. Schors ISBN 90-6378-021-4
Orakel der Runen, van Ralph Blum. Uitg. De Ring ISBN 90-4-800509-1-1

Tot slot nog een wijze raad van Annie M.G. Schmidt

PAS OP VOOR DE HITTE
Denk aan juffrouw Scholten,
die is vandaag gesmolten,
helemaal gesmolten, op de Dam.
Dat kwam door de hitte,
daar is ze in gaan zitten
- als je soms wil weten hoe dat kwam.
Ze hebben het voorspeld: Pas op, juffrouw, je smelt!
Maar ze was ontzettend eigenwijs...
Als een pakje boter,
maar dan alleen wat groter,
is ze uitgelopen, voor het paleis.
Enkel nog haar tasje
lag daar in een plasje...
Alle kranten hebben het vermeld
op de eerste pagina.
Kijk het zelf maar even na.
Ja, daar staat het, kijk maar: DAME SMELT.
Die arme juffrouw Scholten...
helemaal gesmolten...
Als dat jou en mij eens overkwam...
Laten we met die hitte
overal gaan zitten...
maar vooral niet midden op de Dam.

Ik wens iedereen thuis of op vakantie  een hele fijne zomer.

En mocht je niets meer hebben om aan te trekken dan kan je misschien hier een passende outfit bestellen ;-)

Met vriendelijke groet,
Carla Jadôt

Verslag van de algemene  ledenvergadering van de Tarot Beroepsvereniging Nederland op zondag 17 februari 2019 te Hilversum, Centrum Een en Al, Mozartlaan 25
Aanwezig: Ingrid Jahn, Carla Jadôt, Mieke van Ooik, Renate Leeman, Gina Tuyp, Hanneke Kooren, Maria Elshout, Hetty Labots, Frits Varenkamp, Hélène Gillesen, Ronald Mulder, Ans van Dijk, George Mensink
Afwezig met bericht van verhindering: Mieke Scholten, Elisabeth Hamaekers, Geraldine Pontgenagel, Sonja Backus, Bernadette de Wilde, Saskia Rutzerfeld, Carla van Beekveld, Til van Nieuwenhuizen, Ger v.d. Koelen, Anja v.d. Vegte, Claudia Bergman, Eleonore Olderburger

1.Opening van de vergadering en vaststelling van de agenda
Alvorens de vergadering te openen kondigt voorzitter Ingrid Jahn aan, dat er een geluidsopname van de vergadering  wordt gemaakt, als daar vanuit de leden geen bezwaar tegen is. De reden hiervan is dat er in het verleden problemen zijn ontstaan doordat uitspraken van het bestuur uit hun context zijn gehaald en hun eigen leven zijn gaan leiden. Dit wordt nu voorkomen. Er zijn geen  bezwaren en de vergadering wordt geopend. Er zijn geen aanvullingen op de agenda.

2.Vaststellen notulen vorige Algemene Ledenvergadering
Er zijn geen op- of aanmerkingen en de notulen worden goedgekeurd. De notuliste wordt bedankt.

3.Financieel jaaroverzicht/Verslag kascommissie
Het is financieel jaaroverzicht is in al in het bezit van de leden en Maria Elshout en Hanneke Kooren worden aangesteld als kascontrolecommissie. Na de pauze geven zij hun goedkeuring aan het financieel overzicht.
Er is nog een vraag over “overige kosten”. Dat zijn de kosten voor webhosting, telefoon, printkosten, portokosten e.d.
Carla krijgt een bedankje voor de kaarten die zij zo trouw aan iedereen stuurt met verjaardagen en kerst.

4.Ledeninformatie, Lidmaatschap en Contributie
Het bestuur heeft besloten om de huidige contributie te handhaven. Daar er geen nieuwe aspirant-leden zijn, kan er ook  geen gratis lidmaatschap toegekend worden.
Er wordt nog even gesproken over de nieuwe regeling waarbij mensen die zich opgeven voor een workshop vooruit een bedrag van 35,00 Euro moeten betalen en als zij inderdaad komen, restitutie krijgen (leden het totale bedrag en aspirant leden € 15). Dit systeem werkt goed. In het verleden zijn hier problemen mee geweest. Mensen die zich aanmelden en niet op komen dagen. Dit is bijzonder vervelend want er moet door de vereniging natuurlijk wel betaald worden voor de gehuurde ruimte. Deze maatregel heeft niet geleid tot opzeggingen of minder aanmeldingen.

Verslag van het ledensecretariaat
Vier leden en vier aspirant-leden hebben hun lidmaatschap niet gecontinueerd. Er zijn nu 51 leden en 1 erelid t.w. Eleonore Oldenburger. Er is geen nieuwe aanwas. Hanneke veronderstelt dat dit het gevolg is van het ontbreken van een professionele opleiding in Nederland. De Academie voor Tarot is inmiddels overgenomen door Elisabeth Hamaekers, maar accreditatie geldt voor een persoon en niet voor een instituut. Elisabeth is wel voornemens de accreditatie rond te maken, maar dat is nog niet gebeurd. De aanwas van nieuwe leden is een probleem, omdat veel mensen de meerwaarde van het lidmaatschap niet inzien.

Verslag van de toetsingscommissie
Er zijn geen aanvragen geweest, er staat nu 1 toetsing nog in de wacht.

W.v.t.t.k
Carla meldt dat de e.v. ledenvergadering is gepland voor 16 februari 2020. De e.v. workshop is op 14 april a.s. en de daarop volgende op 6 oktober 2019. Dan komt Erik van de Wal met het Tarot labyrint (wordt ten zeerste aanbevolen). Er wordt ook nog gesproken over de Tarot congressen die in het verleden hebben plaatsgevonden en die zeer werden gewaardeerd. Alleen erg jammer dat ook daarvoor de animo terug liep en het geheel niet meer kostendekkend was. Twee van de leden (Ronald en George) werpen zich op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Een van de leden veronderstelt dat de drempel om lid te worden van een Beroepsvereniging voor sommigen wat te hoog ligt, maar er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om aspirant-lid te worden en te blijven.
Niets meer aan de orde zijnde, wordt de vergadering gesloten.

Routebeschrijving  Centrum Een & Al, Mozartlaan 25, 1217 CM Hilversum.
LET OP
Openbaar Vervoer.

Brainlux is eenvoudig te bereiken via het openbaar vervoer. Vanaf station Hilversum ( uitgang centrum, links staan de bussen)  neemt u de bus 105 van Connexxion. U stapt uit bij de halte Wisseloordlaan. U gaat de Wisseloordlaan in. Loop rechtdoor op de Wisseloordlaan en ga bij de T-splitsing linksaf (Mozartlaan).
De ingang is na 100 meter aan uw linkerzijde. Deze wandeling duurt ongeveer 6 minuten.
De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden gaat u links de gang in.
Lijn 105
Heen: vertrekt o.a. om 10.21 uur ( zondag morgen EEN keer per uur!!!)
vanaf station Hilversum en komt om 10.26 aan op de halte Wisseloordlaan. Hierna 6 min lopen.
Terug : vertrek o.a. om 16.25 uur aankomst Station 16.35 uur ( Zondag middag elk half uur)Eigen vervoer.
Vanuit de richting Utrecht Route via A  27:
Neem de afrit Hilversum (afslag 33). Bij de eerste stoplichten gaat u linksaf
(Ring Zuid, Diependaalselaan). Volg de bordjes 'Ring
' over bijna 4 kilometer. Volg de borden Ring West richting Bussum.
Blijf de Ring volgen. Bij de derde stoplichten gaat u linksaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste weg
rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
-splitsing links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf  richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging (na ± 15 km) van Intratuin ziet. Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de Tsplitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Vanuit de richting Amersfoort
Route via A 1:  Neem de afrit Laren/Hilversum
Noord/Media Park (Afslag 9). Aan het einde van de afslag gaat u bij de
Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die u links van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
Vanuit de richting Amsterdam
Route via A 1:
Neem de afrit Hilversum Noord / Laren (Afslag 9). ). Aan het einde van de afslag gaat u bij de stoplichten linksaf, richting Hilversum/Media Park (N525). Deze weg rijdt u alsmaar rechtdoor tot een kruispunt met stoplichten. Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die ulinks van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan).
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging van Intratuin ziet (na ± 15 km). Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Parkeergelegenheid
Uw auto kunt u parkeren op verschillende plekken op het terrein.
Wanneer u het terrein oprijdt worden er op de borden parkeergelegenheden aangegeven.