Nieuwsbrief  1e kwartaal  2018.

Ik kwam pas geleden een uitspraak tegen van Lao Tse wat mij een mooi motto lijkt voor 2018 : ''De dwaas houdt vast aan het pad en raakt zijn weg kwijt. De wijze verlaat het pad en vindt zijn weg.'' Zeker voor ons als tarotisten iets om over na te denken.
Als ik terug kijk naar het afgelopen jaar, denk ik dat het voor u als lid wel de moeite waard was. Leuke workshops en als verrassing een deck kaarten.
Hier nog even een impressie van de Sola Busca tarot.
Sola Busca Tarot
Iedereen heeft inmiddels de Sola Busca tarot ontvangen.
Wat het voor mij leuk maakt is dat ik zo’n 18  bedankjes per mail mocht ontvangen van de 50 die verstuurd zijn. (Een aantal  leden hadden het deck op de workshop ontvangen). De opmerkingen waren van heel erg bedankt, die wilde ik altijd al hebben, o die kan ik mooi in mijn cursus gebruiken, fantastische verrassing en mooie aanvulling op mijn verzameling.
Maar ja voordat de decks bij jullie zijn is er natuurlijk best wel wat aan vooraf gegaan. Ten eerste uitzoeken welk deck gaat het worden? Dan moet er natuurlijk onderhandeld worden over de prijs als ik dan tot een accoord ben gekomen dan krijg ik het vanuit Italië thuis gestuurd

sola busca3

.

Dit was al in de zomervakantie. We hadden besloten om de eerste decks  uit te delen op de workshop in oktober, dus het moest nog even wachten.
Oké eindelijk oktober alle decks inpakken, want een kadootje hoort toch in een mooi papiertje, o ja de beschrijving had ik intussen ook gemaakt die moest er natuurlijk wel bij in. Mocht het zijn dat je de beschrijving niet hebt gezien, het inpakpapier was erg statisch en bleef er soms aanplakken, dan kan je de bijlage openen.
Als  ik de verzenddoosjes heb uitgezocht qua maat en deze besteld en ontvangen heb kan ik er eindelijk na de adresstickers gemaakt te hebben deze er opplakken en naar een post.nl punt brengen. Die waren hier niet echt blij mee.

solabusca 4

Het volgende is misschien ook interessant als je in Den Haag komt, een tentoonstelling tot eind januari over de
Fernhout Tarot

Tentoonstelling van 16 december 2017 t/m 21 januari 2018, deze is te zien in
Pulchri, Lange  Voorhout 15, 2514EA Den Haag.
Geopend dinsdag t/m zondag  van 12 tot 17 uur.

Florence Eliane Fernhout

FERNHOUT TAROT
Symbolisme

Iets wat Florence Fernhout altijd gefascineerd heeft. Haar houtsneden en linosneden zitten vaak bomvol symbolen. Al op jonge leeftijd kwam Florence in contact met tarot. Haar oma was een tarotiste. Bij velen wekt het woord tarot een beetje spanning op. Maar eigenlijk is de tarot een kaartendeck van allerlei kunstwerken. Elk met een eigen verhaal en een eigen levensles. De kunstwerken roepen vaak een associatie op bij de aanschouwer. Het spreekt je aan of niet. En de reden waarom kan je helpen je onderbewuste eigen waarheid te belichten. En soms is het gewoon een inspirerend verhaal.
In deze tentoonstelling laat Florence de eerste 22 kunstwerken van haar eigen kaartendeck de “Fernhout Tarot” zien. En bij elke kaart vindt men een toelichting. Misschien kan het kunstwerkje dat de voorkeur heeft van de beschouwer wel een mooie boodschap hebben.De kunstwerken zijn multimediaal. Er wordt gewerkt met houtsnede, linosnede, inkt en acrylverf.

Algemene leden vergadering.
Ook die komt er weer aan, we hopen natuurlijk op goed begaanbare wegen en niet zoals vorig jaar dat we op het laatste moment moeten besluiten om het geheel te verplaatsen, maar daar gaan we even niet van uit.
18 februari 11 uur is de Algemene ledenvergadering , deze wordt gehouden bij Centrum Een en Al, Mozartlaan 25, 1217CM Hilversum.

LET OP op zondag wordt de achteringang gebruikt dan is het adres Catharina van Renesselaan 8-20  en dan het terrein over naar de voorkant ( Mozartlaan 25).
Aansluitend aan deze vergadering, tot 16 uur, wordt er door ons lid Riemada  Koenders   een workshop gegeven over hoe je jezelf op een speelse wijze leert kennen dmv de speelkaarten.

Waar de Speelkaarten eerst als toekomst voorspellingen gebruikt werden, wordt nu veel meer met inzichten gewerkt. De speelkaarten kennen evenals de Tarot een rijke veelzijdige geschiedenis. Er zijn duidelijke verschillen maar ook overeenkomsten. Samen met de Tarot kunnen de speelkaarten je waardevolle inzichten geven in je eigen persoonlijkheid. Kunnen ze helpen bij het nemen van beslissingen

Graag wil Riemada jullie kennis laten maken met:
- De geschiedenis van de speelkaarten
- Het verloop en de  functies die de speelkaarten hebben gehad
- De link naar de Tarot
- Een voorbeeld van een gebreide kaartlegging

Graag zelf een  pak speelkaarten meenemen.

En ook zoals altijd is er koffie en thee aanwezig de lunch wel zelf meenemen in de directe omgeving kan je niets voor de lunch kopen.

Voor leden en aspirant leden is deze workshop gratis.
Wel graag zowel voor de ALV als voor de workshop aanmelden via
info@tarotberoepsvereniging.nl
Binnenkort krijgt u de agenda en het financiële overzicht over 2017 toegestuurd.

Contributie 2018.

Binnenkort ontvang u de rekening voor uw lidmaatschap over 2018, vermeld bij de betaling wel het factuurnummer, daar er verschillende leden onder een andere naam betalen en dit voor mij dan weer een zoekplaatje wordt. Wat ik u ook wil vragen betaal op tijd ( binnen 30 dagen) u weet nu al dat de rekening er aan komt, dit bespaart een heleboel extra werk en kosten voor de vereniging.
Zoals elk jaar zullen er ook nu mensen zijn die, op het moment dat ze de rekening ontvangen,  zich ineens bedenken dat ze hun lidmaatschap willen beëindigen.
Daarom even de regels omtrent het lidmaatschap:

Verlenging en beëindiging.
Het lidmaatschap van de vereniging wordt aangegaan voor de duur van één (1) kalenderjaar en wordt zonder kennisgeving door het bestuur verlengd.
Opzegging dient schriftelijk/ per mail  te geschieden en uiterlijk drie (3) december bij de vereniging aanwezig te zijn.  (info@tarotberoepsvereniging.nl)  .

Ledenlijst.
Binnenkort ontvangt u de ledenlijst zodat u de mogelijkheid heeft om contact te leggen met mensen in uw omgeving. Mocht u niet op deze lijst vermeldt willen worden, of bijv. het telefoonnummer niet geef het dan vóór 15 januari 2014 door.
Ook andere veranderingen of aanvullingen graag vóór 15 januari doorgeven.

Bewijs van inschrijving.

Voor leden bestaat de mogelijkheid om een bewijs van inschrijving aan te vragen. Deze kan bijv. opgehangen worden, zodat cliënten kunnen zien dat men lid is van de Tarot Beroepsvereniging Nederland. Deze dient elk jaar opnieuw aangevraagd te worden. Indien u deze wenst te ontvangen graag even een mail (info@tarotberoepsvereniging.nl)  en na ontvangst van de  betaling van de jaarlijkse contributie wordt hij u toegestuurd.

Warme groet
Carla Jadôt

Nieuwsbrief  4e kwartaal  2017.

Helaas loopt de vakantie en zomer periode op zijn eind, maar ja zoals Johan Cruijff al zei elk nadeel heeft zijn voordeel, we gaan nu naar de herfst en winter waar we meer tijd  besteden in huis en wat meer lezen en/of studeren.

Voor de workshop van 15 oktober van 11 tot 16 uur zijn er nog een paar plaatsen beschikbaar, het is een vervolg op de workshop van  Marseille tarot die in het voorjaar gehouden is en zeker het bezoeken waard
We hebben eerder dit jaar kennis gemaakt met de traditionele, specifieke en vooral authentieke symboliek en werkwijzen die aan de Tarot de Marseille verbonden zijn. Deze keer gaan we weer een stapje verder om de nog dieper liggende lagen van dit prachtige tarotspel te ontginnen. We exploreren de polyvalente inzetbaarheid van de hofkaarten, en we leren ook  werken met de ongeïllustreerde speelkaarten (‘kleine arcana’) die standaard bij de troefkaarten (‘grote arcana’) verkocht worden als zijnde: ‘een Tarotspel’.

In de eerste workshop kreeg iedere deelnemer  Deel  1 en 2 van de Tarot encyclopedie van Björn Meuris uitgereikt. Waarin een duidelijk uitleg van de kaarten van de tarot voor Marseille staan alsmede enkele legpatronen.
Gelieve het cursusmateriaal van de vorige editie mee te brengen als referentiekader.
Heb je niet deelgenomen aan de eerste workshop maar je wit wel graag aan dit vervolg mee doen , dan is dit geen enkel probleem je kan bovengenoemde deel  1 en 2 tijdens de workshop dag voor de vriendenprijs van  10,=  euro (contant) aanschaffen, wil je je liever voor de tijd alvast inlezen, wat natuurlijk wel beter is om het e.e.a te volgen,  stuur dan een mail naar Björn, email:   ondergronders@hotmail.com  voor  15 euro wordt het dan naar je opgestuurd.

De workshop is voor de leden gratis, aspirant leden betalen € 20,-.
Betaling is alleen per bank mogelijk. Er vindt geen restitutie plaats.
Niet leden kunnen als er nog plaats is deelnemen voor  € 55,=
De workshop is bij Centrum Een en Al, Mozartlaan 25, 1217CM Hilversum.
Op zondag via de  achteringang Catharina van Reneslaan 8-20.
Geef je op via info@tarotberoepsvereniging.nl

Hou ons op de hoogte.
Dit jaar zijn veel van onze leden verhuisd wat natuurlijk de nodige beslommeringen met zich mee brengt, maar vergeet u niet om ons uw nieuwe adres door te geven. Ook als u van provider “verhuisd bent” en een nieuw email adres heeft geef het door.

Ter info.
Van aspirant lid naar gewoon lid.

Aspirant leden die gewoon lid willen worden kunnen deelnemen aan een toelatingstoets.
Door de toelatingstoets wordt beoordeeld of de kandidaat voldoet aan de eisen gesteld in het beroepsprofiel, dit conform het huishoudelijke reglement. De kosten hiervoor bedragen € 100,=.
Degene die de opleiding bij een opleidingsinstituut hebben gedaan, zoals: Tarot Master van de Academie voor Tarot te Hilversum, indien de lessen gegeven zijn door geaccrediteerde docenten (Michelle Gonzalez of Eleonore Oldenburger) en dit  met een diploma heeft afgesloten kan op een eenvoudige manier doorstromen naar gewoon  lid, n.l. door middel  van  een administratieve toetsing.
Hoe te handelen: je stuurt een brief of email waarin je aangeeft door te willen stromen van aspirant-lid naar gewoon lid plus  een kopie van je diploma, een kopie van je cijferlijst en een kopie van je scriptie naar Ingrid Jahn, Toetsingcommissie TBN, Kerkbuurt 42, 1551 AE Westzaan.  Deze stukken blijven te allen tijde in het bezit van de Tarot Beroepsvereniging Nederland en worden met grote discretie behandeld, u ontvangt per e-mail een ontvangstbevestiging. Nadat de toetsingscommissie het diploma heeft geverifieerd, de scriptie heeft doorgenomen  en overleg heeft gepleegd, krijgt u bericht dat u van aspirant lid naar gewoon lid bent doorgestroomd. De kosten voor deze administratieve toetsing zijn € 50, - .

Ook krijg ik wel eens de vraag waarom sta ik niet op de deskundigen lijst.
Op de deskundigenlijst worden alleen leden vermeld die aangegeven hebben dat zij dit willen en met welke gegevens.
Dus van aspirant lid naar lid en vermelding op de deskundigen lijst gebeurt niet automatisch.

In het spiritueel magazine Paraview van augustus staat op bladzijde13  een uitgebreid artikel over de Tarot Beroepsvereniging Nederland.

Jaarvergadering.
De jaarvergadering is  op 18 februari 2018 met aansluitend een workshop door Riemada  Koenders over de speelkaarten .
Noteer deze datum  vast in uw agenda

En dan nu de bijdrage van Alida Pekelharing .

De Maan/The Moon.
door Alida Pekelharing.

Ik zat te lezen in ‘het Tibetaanse Dodenboek’ en het volgende stukje deed me beslissen om over de kaart ‘de Maan’ te gaan schrijven:

‘O gij van hoge geboorte, mediteer over uw eigen beschermgod (…).

Laat u niet afleiden, concentreer uw bewustzijn ernstig op uw beschermgod.

Mediteer over hem, als was hij de weerspiegeling van de maan in water, zichtbaar en toch op zichzelf bestaand.

Mediteer over hem alsof hij een wezen was met een fysiek lichaam’.

Op de 18e kaart van de grote arcana van het Rider Waite deck, de Maan, zien we een heldere hemel met een Zon en een Maan die conjunct staan en een totale zonsverduistering realiseren. De zonsverduistering verwijst naar de angst die ons belet volledig onszelf te kunnen zijn. De Zon wordt immers verduisterd. In het laaggebergte zien we zowel links als rechts grijze (o.a. nederigheid) torens staan. Door het landschap loopt een geel/gouden pad, dat van de poel op de voorgrond van de kaart naar het hooggebergte op de achtergrond van de kaart loopt. Dit geel/gouden pad zou ook de ontwaakte kundalini-energie kunnen symboliseren, die wanneer zij geactiveerd wordt, zich langs de ruggengraat omhoog beweegt. Vanuit de poel zien we een kreeft omhoog kruipen. Het water is in beroering door de opgang van de kreeft. De kreeft en de Maan kijken elkaar aan en lijken een verstandhouding met elkaar aan te willen gaan. Tevens zien we op de voorgrond twee hondsoortigen staan. Vijftien yod’s (genade) dwarrelen naar beneden. Dit is wat we hier globaal zien. Wanneer de kaart  ‘de Maan’ verschijnt, kun je er van op aan dat er een tijd van hooggespannen gevoelens en verwarring aanbreekt. De Maan geeft licht in het duister, m.a.w. ze geeft ons de gelegenheid om middels innerlijk onderzoekend werk onze emotionele interne blokkades te onderscheiden om ze in het daglicht te kunnen zetten, zodat ze ons niet verder in onze groei kunnen beletten. Als we de moed kunnen opbrengen om onze angsten onder ogen te zien, zal ‘de donkere kant van de ziel’ verminderen en zullen we meer vreugde gaan ervaren.

Op de achtergrond van de Rider Waite kaart zien we bergen. De berg is bv. een symbool voor goddelijke macht en goddelijke nabijheid, een berg verheft zich immers boven alles uit. De schoonheid, de uitstraling en het aangezicht van zo’n bergenmassief boezemt een enorm respect en verwondering in. We zien hier dat de bergen in dezelfde kleur als de hemel zijn afgebeeld, blauw, de kleur van bv. toewijding en trouw aan het Goddelijke. Hier dus symbolisch een dubbele verwijzing naar ‘de hemelse nabijheid’ dat al in het verre verleden is toegekend aan de bergen. In de Oudheid werden bergen gezien als overgangsgebieden naar de goddelijke hemelen of bovenmenselijke werelden. Goden heersten nogal eens vanaf de hoogste bergen. Bij de oude Grieken was dat bv. de berg Olympus, waar oppergod  Zeus zich met de andere goden en godinnen bevond en in India, op de berg Meru/Kailash, woont volgens de Hindoe mythologie de god Shiva. De kosmos werd in het verleden ook nogal eens verbeeld als een berg met terrasvormige treden (bijv. de berg Kailash/Meru in de Indische kunst) of door de getrapte piramiden (bv. de Boeroeboedoer op Java). Ook de Zikkoerat-bouwwerken van Oud-Mesopotamië waren nagebootste godenbergen. De wereld-as werd ook nogal eens als een berg voorgesteld en in de christelijke iconografie werd de Goddelijke Rechter bij het Laatste Oordeel vaak op een wolkenberg gezeten afgebeeld.

Pelgrimstochten en bergbedevaarten naar heilige bergen, stonden symbool voor het geestelijk groeiproces en het zich geleidelijk losmaken van het alledaags niveau. Zo noemt bv. de Spaanse mysticus Juan de la Cruz (1542-1591) zijn weg naar God, het ‘beklimmen van de berg Karmel’.

De torens in het laaggebergte staan ‘op de drempel’ van het overgangsgebied tussen het aardse en het bovennatuurlijke. Ze bewaken de ‘realiteit’. Het ego zal overwonnen en afgeworpen moeten zijn, alvorens we tussen de torens door, het ‘geheiligde gebied’ willen betreden. Eenmaal de grote stap genomen en aangekomen aan de andere kant van ‘de drempel’, zal men geconfronteerd worden met de goddelijke yod’s en alsnog op de zuivere intentie van de genomen stap worden ‘doorgelicht’. In oude geschriften als bv. ‘het Tibetaans Dodenboek’ komt dit gegeven uitgebreid aan de orde. Op de kaart van ‘de Maan’ van het Aleister Crowley deck zijn de torens zwart. Zwart is de kleur die aan Saturnus is toegeschreven en Saturnus wordt ook wel ‘de wachter op de drempel’ genoemd. Hier ook weer de verwijzing, symbolisch, dat men bij dit punt op een grens is aangekomen. Het kan o zo moeilijk zijn, de definitieve kracht te vinden om een aardse ‘normaliteit’ achter ons te moeten laten, zodat die stap naar een hoger bewustzijn gemaakt kan worden. Denk hierbij bv. aan het verhaal van Abraham die zijn zoon Isaak van God moest offeren. Onwijs heftig. Het gaat hier dan ook om de zuivere intentie, die met hart én ziel genomen zal moeten worden, halfslachtigheid wordt hier niet getolereerd. Voorafgaand de knoop definitief door te kunnen hakken, kan het proces in progressie een enorme innerlijke onrust met zich mee brengen, dit moge duidelijk zijn.

Maar men moet nog eerst langs de honden, alvorens men kan worden toegelaten tot ‘die andere, Hogere Wereld’. Dieren in het algemeen fungeren o.a. als zinnebeeld van het instinct tot instandhouding van de soort en het instinct tot zelfbehoud. De gele hond rechts (het Rider Waite deck) lijkt meer op een wolf of een jakhals (Anoebis, god van de onderwereld). Zijn gele kleur wil ons vertellen dat hij intelligent, schrander en slim is en deze eigenschappen gebruikt om zijn lagere dierlijke natuur te leven. Wolf en jakhals volgen hun natuurlijke dierlijke instincten en driften, die bij de westerse huishond grotendeels zijn ‘aangepast’. De linker, bruine hond lijkt meer op die gezellige tamme huishond, die van alle gemakken voorzien wordt en door zijn aangepast gedrag (‘Ego’) vergeten is hoe hij een echte hond moet zijn. Neem je dit hondje zijn gezapige leventje af, dan zal het weer naar zijn originele wilde oer-eigenheid veranderen. De mens zal beide eigenschappen, het Ego en zijn dierlijke lagere natuur, op zichzelf moeten overwinnen, wat ‘ze’ niet ‘zonder slag of stoot’ zullen laten gebeuren. Als we langs deze beide honden willen komen, zullen we onze (materialistische of stoffelijke) verlangens en instincten achter ons moeten laten, deze impulsen hun kracht moeten ontnemen, zoals we ook na de dood onze verlangens en instincten hier op aarde achterlaten. Hier is totale overgave aan de orde. Bij de Parsi gemeenschap in India, was een hond bij een begrafenisritueel essentieel, daar zij geloofden dat een hond de dood kon zien. Hondsoortigen worden in de mythologie ook nogal eens als ‘wachters op de drempel’ verbeeld, denk hierbij bv. aan Cerberus, de driekoppige hond, bewaker van de ingang van de onderwereld, Hades. Een ieder die daar niet thuishoorde, weerde hij. In deze ‘waakfunctie’ waren deze hondachtigen vaak te vinden bij verboden moeilijk toegankelijke ruimten of grotten en zelfs in de onderwereld.

Onderop de kaart zien we een poel. Deze poel is het zinnebeeld van onze levenservaringen en herinneringen, maar ze is ook de plaats waar onze nog niet ontwikkelde eigenschappen op bevrijding liggen te wachten, eigenschappen die alsnog bewust en doorleeft willen worden, die zich alsnog  willen ontwikkelen, om zich ook te kunnen toevoegen aan de nog incomplete mens. Uit het water tevoorschijn komend, begint de kreeft zijn ontwikkelingsweg te starten richting de bergen. De kreeft als symbool van onze geest, had zich in de poel teruggetrokken om zich van alle gebeurtenissen rekenschap te geven. Hij ‘begint te beseffen’ en hoopt zijn bevrijding aan het eind van het smalle gouden pad der Geestelijke Verlichting volbracht te hebben. In de oude traditionele symboliek werd er bijna geen onderscheidt gemaakt tussen kreeften en krabben, dit even terzijde. In de christelijke symboliek verwijst de krab, doordat het van pantser verwisselt, naar het ‘afwerpen van de oude Adam’ en naar de opstanding uit de grafwindselen. In het ‘Boek der Symbolen’ van Ami Ronberg en Kathleen Martin, staat: … ‘Krab en Maan zijn tegenhangers in de 15e-eeuwse Armeense manuscriptillustraties en in symboliek over de hele wereld. De Maan rijst in de avondhemel, de krab rijst uit de waterdiepte. De Maan wast en neemt af, ook de krab nadert en trekt terug, gericht op de maangetijden. Maan en krab worden geassocieerd met de moeder; de nacht; het water; het gevoel en ook met het veranderlijke, wispelturige en het in-constante. … In de oudheid heeft de verbeelding de eigenschappen van de krab uitvergroot. Mythen over catastrofale reuzenkrabben die schepen de ondergang in sleurden, weerspiegelden de tegenslag en diepe regressie die ons, krabachtig, vanuit het niets naar onder doet lijken te trekken. … In de westerse astrologie is de krab het symbool van het 4e teken van de dierenriem, de Kreeft, dat wordt beheerst door de Maan… Het teken Kreeft roept heftige zelfbescherming op tegen indringing, een onbewuste ‘waakzaamheid’ en een diepe gevoeligheid die anticipeert op de veranderde stromingen en harde oppervlakken van de ervaring’. Dit dus volgens het zojuist genoemde naslagwerk. Ook worden begrippen als bv. opwekking van het bewustzijn en een neiging tot terugtrekking of afzondering (met de achterwaartse gang van de krab als passieve weerstand) aan het teken Kreeft toegeschreven.

Het vrouwengelaat in de maan heeft de ogen gesloten en drukt diepe ernst en concentratie uit. Ze reflecteert haar licht. Ze wil laten zien dat de dingen die in het duister (onbewuste) liggen, zichtbaar te maken zijn, wanneer we daarvoor willen zorgdragen. Meestal gaat dit stapsgewijs, net zoals de groei- en afname van de maanfases. Oude gewoonten, oude structuren en oude contacten kunnen hier her-bekeken worden. Net als in de natuur, heeft nu eenmaal alles een begin, een hoogtepunt en een einde. Ze kijkt begripvol neer en hoopt dat de mens haar vrouwelijke eigenschappen (gevoel; intuïtie; zelfreflectie; zorg; betrokkenheid) zal inzetten om haar tegenstrijdigheden te overwinnen en in haar eigen kracht zal kunnen komen te staan, de overgave in zal durven gaan en vertrouwen durft te hebben in het Universele Bewustzijn. Maar velen lopen bij deze kaart in de valkuil van de angst en blijven dan hangen in de oude situatie…. Deze kaart vertegenwoordigt een opstanding van het natuurlijke tegen kunstmatige krachten, een bepaalde vorm van ontworsteling aan of van doorbraak, bevrijding uit ‘een harnas’. Hoe dan ook, overal wordt het ondergaan en opkomen van de maan beschouwd als zinnebeeld van sterven en verrijzen en/of wedergeboorte.

Op deze kaart dus ook weer symbolieken over het afwerpen van ons Ego en de lagere natuur, wat hier weergegeven wordt als bv. de kreeft/krab; het betreden van het geel/gouden pad naar zelfrealisatie. Honden versus (zwarte) torens, de ‘drempel’ symboliek ….
Als we de symboliek op de kaart(en) uitdiepen, kunnen we aan de hand daarvan de uitleg van de kaart verdiepen en bevestigd zien. Al de kaarten hebben onderling qua symboliek aanwijsbare overeenkomsten wbt. het transformatieproces dat ieder mens geacht wordt te ondergaan. Iedere kaart afzonderlijk heeft zijn eigen specifieke symbolische aanwijzingen om het desbetreffende thema op die plaats in de reeks, in details toe te spitsen.

En nu maar hopen dat de kreeft het niet zal opgeven en zich laat dragen door droom en verbeelding, om zichzelf en de omstandigheden van het leven beter te leren begrijpen, zodat ze draaglijker en hanteerbaarder worden, want…. ‘Pas wanneer je ten einde raad je angst om de hals durft te vallen, zal hij je nooit meer naar de keel vliegen’.
Astrologie: Zodiakteken: Vissen. De Maan in Schorpioen als de duistere kennis van de afgronden van de ziel en de Zon in het 8e Huis als de afdaling in de onderwereld.

Bronnen: (oa.)
Het Tibetaanse dodenboek. Auteur: W.Y. Evans – Wentz.
Tarot voor Vrouwen. Auteur: Sally Gearhart/Susan Rennie.
Symbolen van A tot Z. Auteur: Prof. Dr. Hans Biedermann.
Tarot Magazine, nr.49, blz.34/35, boekbespreking: Boek der Symbolen van Ami Ronberg en Kathleen Martin.
De wijsheid van de Tarot. Auteur: Elisabeth Haich.

Ik zie u graag op de workshop op15 oktober a.s. e als dat echt niet lukt op de jaarvergadering van  18 februari 2018.

Verslag van de algemene ledenvergadering van de Tarot Beroepsvereniging Nederland
op zondag 5 maart 2017 te Hilversum, Centrum Een en Al, Mozartlaan 25.

Aanwezig: Ingrid Jahn, Carla Jadôt, Mieke van Ooik, Ronald Mulder, Kurt Fidorra, Elisabeth Hamaeker, Gina Tuijp, Mieke Scholten, Hetty Labots, Frits Varenkamp, Renate Leeman.
Afwezig met bericht van verhindering: Agnes de Vries, Hanneke Kooren, Carla van Beekveld, Miranda Molenaar, Ans van Dijk, Bernadette de Wilde, Sonja Backus, Yolanda van Nieuwkoop, Sherry van der Kuyp, Eleonore Oldenburger.

1.Opening van de vergadering
Voorzitter Ingrid Jahn opent de vergadering en heet de aanwezigen hartelijk welkom. Zij vindt het wel jammer dat de opkomst tamelijk gering is. Het is al met al een hele klus om de vereniging draaiende te houden en wat meer belangstelling zou buitengewoon prettig zijn.

2.Goedkeuring notulen vorige vergadering
Er zijn geen op- en of aanmerkingen en de notulen worden goedgekeurd.

3.Financieel jaaroverzicht
Het jaaroverzicht dat al per mail aan iedereen ter beschikking is gesteld, zal in de pauze worden gecontroleerd door de kascontrolecommissie bestaande uit Gina Tuijp en Ronald Mulder.
Desgevraagd wordt uitgelegd dat “overige kosten” o.a. slaan op de kosten van een telefoonkosten, provider,  printkosten, enveloppen, kaarten, porto kosten terugbetaalde lidmaatschapskosten aan iemand die een jaar contributie  heeft gewonnen.

4.Verslag kascontrolecommissie
Het jaaroverzicht over 2016 wordt goedgekeurd.

5.Ledeninformatie, lidmaatschap en contributie
In  januari 2016 hadden we 69 leden en in januari 2017 68 leden. Er is wel een  grote verschuiving geweest. Er zijn wel 10 mensen gestopt om diverse redenen, maar er zijn er weer 9 bij, zodat het ledenaantal per saldo min of meer gelijk is gebleven. Liever hadden we natuurlijk meer leden, maar toen Ingrid en Carla aantraden, waren er 30-35 leden.
Zoals ieder jaar mag er een jaar contributie verloot worden onder de nieuwe leden. Dit zijn Gina en Elisabeth. Gina is dit jaar de gelukkige en de door haar betaalde contributie zal gerestitueerd worden. Elisabeth krijgt  deze keer een troostprijs in de vorm van een deck kaarten.
De contributie blijft op hetzelfde niveau.

6.Verslag van de toetsingscommissie
Wij hebben in 2016  5 aanmeldingen gehad voor accreditatie (4 van de Academie voor Tarot en 1 van Buro voor tarot).  Deze zijn alle gehonoreerd.
Verder wordt vermeld dat Eleonore Oldenburger nu geaccrediteerd is als leerkracht voor de Academie voor Tarot. Dat houdt wel in dat zij geen lid meer kan zijn van de toetsingscommissie. Er is met haar gesproken en zij heeft daar begrip voor.
Het Bureau voor Tarot is niet meer geaccrediteerd, omdat men niet aan de door ons gestelde verplichtingen voldoet. Er zijn jaren pogingen ondernomen om inzage te krijgen in het gebruikte  lesmateriaal, maar dit is niet gelukt. Deze kwestie speelt al sinds 2007, maar op een gegeven moment houdt het op.
Over de kwaliteit van de scripties wordt gemeld dat zij uiteraard goed worden doorgenomen en zo nodig van op- en of aanmerkingen voorzien. Er waren vorig jaar 2 scripties die wat moeilijk lagen. Het is niet de bedoeling dat er willekeurige tekst uit een boek wordt overgenomen – het gaat om de eigen beleving. Er is door Ingrid en Carla een soort handleiding voor het maken van de scripties opgesteld, zodat dat niet meer tot misverstanden kan leiden.
Scripties blijven, ook als men geen lid meer is, in het bezit van het bestuur.

7. Bestuur
Carla Jadôt en Mieke van Ooik stellen zich beiden voor de aankomende periode van 3 jaar weer beschikbaar voor hun bestuursfuncties. Dit wordt door de Algemene Ledenvergadering goedgekeurd.

Wat verder ter tafel komt
Carla meldt dat er tot dusver nog 10 leden niet betaald hebben. Zij krijgen volgende week weer een aanmaning, maar Carla vindt dit erg vervelend. Met uitzondering  kan er eventueel een regeling getroffen worden, maar neem daar dan wel contact over op.
Op een vraag van Carla hoe lang zij de administratie moet bewaren, wordt besloten deze 7 jaar te bewaren.
Bij het in gebreke blijven van de betaling van het lidmaatschap voor het lopende jaar, zullen voor deelname aan een workshop de kosten in rekening worden gebracht.
Carla staat erop om te melden dat zij niet op de meest onmogelijke tijden gebeld wil worden over verenigingszaken.  Bovendien staat alle informatie op de website.
Er wordt nog gesproken om de animo voor deelname aan de vergadering en de workshops te vergroten.  Deze dalende tendens is vrij algemeen. Heeft vermoedelijk ook iets te maken met het uitstellen van de vergadering. Ook de onderwerpen van de workshops die aansluitend gegeven worden spelen een rol.

Amersfoort, 18 april 2017.
Mieke van Ooik.

Routebeschrijving  Centrum Een & Al, Mozartlaan 25, 1217 CM Hilversum.
LET OP
Openbaar Vervoer.

Brainlux is eenvoudig te bereiken via het openbaar vervoer. Vanaf station Hilversum ( uitgang centrum, links staan de bussen)  neemt u de bus 105 van Connexxion. U stapt uit bij de halte Wisseloordlaan. U gaat de Wisseloordlaan in. Loop rechtdoor op de Wisseloordlaan en ga bij de T-splitsing linksaf (Mozartlaan).
De ingang is na 100 meter aan uw linkerzijde. Deze wandeling duurt ongeveer 6 minuten.
De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden gaat u links de gang in.
Lijn 105
Heen: vertrekt o.a. om 10.21 uur ( zondag morgen EEN keer per uur!!!)
vanaf station Hilversum en komt om 10.26 aan op de halte Wisseloordlaan. Hierna 6 min lopen.
Terug : vertrek o.a. om 16.25 uur aankomst Station 16.35 uur ( Zondag middag elk half uur)Eigen vervoer.
Vanuit de richting Utrecht Route via A  27:
Neem de afrit Hilversum (afslag 33). Bij de eerste stoplichten gaat u linksaf
(Ring Zuid, Diependaalselaan). Volg de bordjes 'Ring
' over bijna 4 kilometer. Volg de borden Ring West richting Bussum.
Blijf de Ring volgen. Bij de derde stoplichten gaat u linksaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste weg
rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
-splitsing links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf  richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging (na ± 15 km) van Intratuin ziet. Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de Tsplitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Vanuit de richting Amersfoort
Route via A 1:  Neem de afrit Laren/Hilversum
Noord/Media Park (Afslag 9). Aan het einde van de afslag gaat u bij de
Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die u links van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T
Vanuit de richting Amsterdam
Route via A 1:
Neem de afrit Hilversum Noord / Laren (Afslag 9). ). Aan het einde van de afslag gaat u bij de stoplichten linksaf, richting Hilversum/Media Park (N525). Deze weg rijdt u alsmaar rechtdoor tot een kruispunt met stoplichten. Ga rechtsaf richting Bussum/Loosdrecht. U rijdt nu op de Johannes Geradtsweg. Ga bij de het kruispunt rechtdoor. U rijdt over het viaduct over de Insulindelaan. U ziet rechts het Mediapark, blijf de weg rechtdoor vervolgen. Na een scherpe bocht naar links (voorbij de watertoren die ulinks van u ziet) gaat u bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting 's Gravenland ('s Gravelandseweg). Neem de eerste straat rechts (Wisseloordlaan). Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan).
of:
Route via A 2:
Neem de afslag Hilversum/Vinkeveen (N201). Aan het einde van de afslag gaat u bij het verkeerslicht linksaf richting Hilversum (N201). Deze weg rijdt u steeds rechtdoor tot u aan uw rechterhand een vestiging van Intratuin ziet (na ± 15 km). Ga hierna linksaf (richting 's Graveland). Volg deze weg (Zuidereinde) tot de stoplichten. Ga rechtsaf richting Hilversum (Leeuwenlaan, deze gaat na de bocht over in de 's Gravelandseweg). Neem de 5e straat links (Wisseloordlaan).
Ga rechtdoor op de Wisseloordlaan en bij de T-splitsing (t.o. basisschool) links af (Mozartlaan). De ingang van Centrum Eén & Al is na 100 meter aan uw linkerzijde. Bij binnenkomst neemt u de trap naar beneden. Links, aan het einde van de gang vindt u Centrum Eén & Al en BrainLux.
Parkeergelegenheid
Uw auto kunt u parkeren op verschillende plekken op het terrein.
Wanneer u het terrein oprijdt worden er op de borden parkeergelegenheden aangegeven.